Kmetijsko gozdarski zavod Nova Gorica

Institute of agriculture and forestry Nova Gorica

svetujemo

Svetujemo, pomagamo, rešujemo

tradicija

Tradicija, znanje, kakovost

načrtujemo

Načrtujemo skupno prihodnost

rast

Rast je pot do cilja

začne

Tu se vse začne

prihodnost

Zremo v prihodnost

lokalno

Živimo globalno, uživajmo lokalno

Zdravilne učinkovine v vrtninah

datum: 24.06.2020

Plodovi intenzivnih rdečih, rumenih, oranžnih, zelenih in vijoličnih barv so v tehnološki zrelosti izredno bogat vir pomembnih bioaktivnih snovi in jih moramo v čim večji meri dnevno vključevati v obroke za uspešno vzdrževanje uravnotežene prehrane, vse v skrbi za naše boljše zdravje in počutje. Posebno v poletnem času se najbolj priležejo mešane solate iz paradižnika, različnih barv paprike, iz tanko narezanih svežih kumar in čebule, z dodatkom svežega sira in okusnega domačega oljčnega olja in kisa.

PARADIŽNIK      

   Slika 1. Okusni rdeči plodovi paradižnika

Poznamo veliko sort paradižnika. Najbolj so zastopane sorte solatnega tipa paradižnika, nato grozdast tip paradižnika in drobnoplodni paradižniki, ki so velikokrat namenjeni dekoraciji. Drobnoplodni paradižniki so različnih oblik (v obliki češnje, jagode, slive, datljev,….) in različnih barv (rdeče, oranžne in rumene). Paradižnik je bogat z likopenom, pomembnim antioksidantom. V lupini zrelih in sočnih paradižnikovih plodov je veliko silicija, zato za pripravo okusnih solat paradižnike narežemo z lupino, da ohranimo vse pomembne bioaktivne snovi. Nabavimo paradižnike iz ekološke pridelave. Likopeni se sproščajo pri toplotni obdelavi, zato konec poletja iz zrelih plodov pripravljamo okusno paradižnikovo mezgo. Paradižnik poleg te pomembne zdravilne učinkovine vsebuje še veliko B vitaminov, niacina ali B3 vitamina in folne kisline, ki je pomembna za rast celic in nastajanje krvi. Poleg vitaminov iz B skupine vsebuje še vitamina E in C, ki igrata pomembno vlogo pri krepitvi imunskega sistema. V rdečih sočnih plodovih je tudi veliko kalija in cinka. Cink je pomemben element za vezivna tkiva in nastajanje hormonov. Plodovi so bogati tudi z vlakninami, ki pospešujejo prebavo in ugodno vplivajo na našo peristaltiko.

PAPRIKA   

SORTE PAPRIK

 

Kapsaicin je pomembna zdravilna učinkovina, ki se nahaja v zrelih plodovih paprike. Poznamo sorte paprike različnih oblik in barv. Najbolj so v naših pridelavah prisotne paprike tip babure, različnih barv, od rumene, rdeče, oranžne, zelene,…..Zdravilna učinkovina kapsaicin preprečuje zgoščevanje krvi in naredi kri bolj tekočo. Plodovi vsebujejo tudi karotine (provitamin A), vitamin C in vitamin B6. Paprika je bogata tudi s cinkom. Najbolj pogosto jo pripravljamo v okusnih mešanih in osvežilnih solatah s paradižnikom in kumarami. Sveže solate prelijemo še z okusnim domačim oljčnim oljem in kisom tako, da naše telo na ta način dobi visoko vredni beta karotin. Plodove torej v čim večji mer uživamo surove, da ohranimo vitamine.

RDEČA PESA 

rdeča pesa

 

Rdeča pesa je bogata s silicijem. Silicij v mesu, na primer, našemu zdravju ne prispeva nič, tisti iz rdeče pese pa krepi vezivna tkiva in kožo, krepi žile in kosti ter čisti težke kovine iz telesa. Rdeča pesa je bogata s folno kislino, podobno kot šparglji. Ta vitamin B v celičnem jedru sestavlja nukleinske kisline, ki so osnova za celično delitev in rast tkiv. Folna kislina aktivira aminokislino metionin, ki vsebuje žveplo. Metionin je gradnik beljakovin in pomemben vir energije. Žveplo v metioninu krepi prožnost in čvrstost naših las, kože in nohtov. Rdeča pesa vsebuje tudi veliko kalija, minerala, ki odvaja odvečno vodo iz telesa. Je tudi bogat vir vlaknin, ki igrajo pomembno vlogo pri čiščenju organizma.

 

 

 

KORENJE        

korenje

Korenček vsebuje veliko beta karotina, ki je predstopnja življenjsko pomembnega vitamina A. Koreni vsebujejo tudi veliko selena, ki je najpomembnejši element za naš dober imunski sistem. Selen je pomemben element tudi za pravilno delovanje srca in ožilja ter dober vid. Da bi naše telo spremenilo beta karotin v vitamin A, potrebuje zadostne količine vitamina E, železa in cinka ter hormonov. Zato moramo korenje vedno zaužiti skupaj z zelenjavo, ki vsebuje veliko cinka ali železa ali pa ga postrežemo z okusnim oljčnim oljem, ki vsebuje veliko vitamina E.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jana Bolčič, KGZS Zavod GO